Logistika je obor, který se neustále vyvíjí, podobně, jako jiná technická odvětví lidské činnosti. Součástí vývoje jsou v tomto směru i přepravní palety. V roce 1961 byla vyrobena vůbec první dřevěná paleta a ihned se ujala transportu zboží po železnici. Přišlo se na to, že rozměry 1200 x 800 mm jsou ideální pro přepravní i skladové možnosti tehdejší techniky a vůbec první dopravní prostředek, kde byly palety využívány, byl vlak. Je obdivuhodné, že palety si své výsadní postavení, jakožto přepravní základna, uchovaly až do současnosti, a ještě před pár lety výrazně v logistice dominovaly jako neotřesitelný gigant, jenže to už se tou dobou připravoval do výroby a následné distribuce do logistické a obchodní sítě silný a odolný konkurent – plastová paleta.
Napadá vás, co asi tak může být na plastové paletě konkurenceschopného, když je to plast, a stěží může unést tak těžký náklad, s jakým si poradí masivní dřevo? Výroba plastů se ale v poslední době posunula znatelně kupředu a tvrzené materiály jsou natolik pevné a houževnaté, že dřevo dokonce předčí. Dřevěné palety sice unesou za optimálních podmínek až dvě tuny nákladu, ovšem palety z plastu více než dvojnásobek – až pět tun. Této jedinečné vlastnosti využívají i výrobci IBC kontejnerů, což jsou plastové skládací přepravky na tekuté a kašovité polotovary z ovoce a zeleniny.
Každý kontejner zaujímá objem 1000 litrů a jeho nosnost je přibližně shodná s nosností plastových palet. Tím pádem lze na sebe vyskládat až pět plně naložených IBC kontejnerů a přepravovat je na paletě třeba na druhý konec světa. Největší výhody palet z tvrzeného plastu spočívají kromě vysoké nosnosti i v jednoduché údržbě, snadno se čistí a dezinfikují, což vytváří z procesu logistiky velmi spolehlivou a precizní záležitost, působící na zákazníky mnohem lépe, než s využitím zašpiněných dřevěných palet od šmíru, oleje a dalších, zejména organických nečistot.